Co warto wiedzieć na temat wizyty u notariusza

Notariusz to jeden ze specjalistów wykonujących zawód zaufania publicznego. To przedstawiciel zawodów prawnych. W każdym mieście znajduje się kancelaria notarialna, do której można udać się na przykład w celu notarialnego potwierdzenia dokumentów czy spisania testamentu. Jak przygotować się do wizyty u notariusza? Na jakie opłaty się nastawić? Poniżej kilka cennych informacji.

Co można załatwić u notariusza

Notariusz to specjalista, który potwierdza swoim podpisem między innymi zgodność dokumentów z oryginałem, jest obecny podczas tak ważnych spraw jak spisywanie testamentu czy sporządzanie pełnomocnictwa, wreszcie podczas zawierania umów na przykład kupna sprzedaży. To właśnie podpis notariusza jest potwierdzeniem, że wszystko było w majestacie prawa i zgodnie z obowiązującymi przepisami. Notariusz to zatem jedna z najważniejszych funkcji wśród zawodów zaufania publicznego.

Jak umówić się na wizytę u notariusza

W jaki sposób umówić się na wizytę u notariusza? Czy do kancelarii można udać się tak po prostu z ulicy? Niestety najczęściej należy wcześniej zarezerwować sobie termin, tak by na przykład sprawy związane z umowami były załatwione w obecności każdej ze stron i notariusza. Tego typu spotkania przebiegają czasem naprawdę długo i mogą trwać nawet kilka godzin. Bez wcześniejszego umówienia terminu raczej nie uda się sfinalizować wszystkiego.

Jeżeli natomiast pragnie się na przykład potwierdzić notarialnie kserokopię dokumentów, tak naprawdę trzeba po prostu zostawić je w sekretariacie kancelarii i zgłosić się po odbiór. Do notariusza zawsze należy wybierać się z dokumentem tożsamości zawierającym zdjęcie. Jeżeli jakieś sprawy są załatwiane przez małżeństwo, trzeba będzie przygotować również skrócony odpis aktu małżeństwa.

Opłaty u notariusza

Zawód notariusza kojarzy się z bardzo dobrymi zarobkami i wysokimi stawkami za pracę. Rzeczywiście jest to prawdą, ale warto zaznaczyć, że notariusz nie ustala swoich stawek z głowy. Są one dyktowane z zewnątrz i najczęściej dotyczą konkretnych kwot za konkretną usługę. Potwierdzenie notarialne dokumentów nie kosztuje zatem więcej niż kilkanaście lub kilkadziesiąt zł. Umowy kupna i sprzedaży zawieranej przy notariuszu to natomiast zdecydowanie większy wydatek.

Artykuł powstał w oparciu o materiały znalezione na notariuszadamrobak.pl.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here