Newsletter jako narzędzie do tworzenia relacji z klientem

Newsletter jest regularnie przesyłanym, elektronicznym biuletynem informacyjnym. Służy głównie do budowania zaufania klientów, utrzymywania z nimi kontaktu i pozyskiwania ich lojalności. Co sprawia, że newslettery są tak skutecznym i popularnym sposobem komunikacji?

Newsletter – narzędzie e-mail marketingu

W szeroko rozumianym e-mail marketingu, newsletter jest jedną z podstawowych form budowania relacji z odbiorcami. Zaletą korzystania z poczty elektronicznej jako kanału komunikacyjnego są nie tylko niskie koszty, ale również możliwość badania skuteczności naszych kampanii. Przy pomocy narzędzi możemy uzyskać precyzyjne pomiary dotyczące na przykład konwersji. W zależności od statystyk naszych mailingów, cały czas możemy udoskonalać ich poszczególne parametry: czas wysyłki, strukturę e-maila, grono odbiorców.

Nie bez znaczenia pozostaje również dostępność do tej formy reklamy – z prowadzenia newsletterów może korzystać zarówno małe przedsiębiorstwo, jak i duża, międzynarodowa korporacja. Warto zainwestować w e-mail marketing zwłaszcza ze względu na jego efektywność i opłacalność. Wskaźnik ROI (Return Of Investment, zwrot z inwestycji) dla tej formy reklamy to aż 3800% (dane z raport Saesforce), co oznacza, że przy inwestycji 10zł, średni przychód wyniesie aż 380zł.

Bądź w stałym kontakcie z klientami

Wśród licznych, często nachalnych form reklam, newsletter wydaje się być jedną z najbardziej neutralnych i bezpiecznych form kontaktu z klientem. Według badań przeprowadzonych przez firmę Upstream w 2012 roku, aż 66% osób przyznało, że czują się przytłoczone wszechobecnymi reklamami. Z drugiej strony konsumenci coraz bardziej interesują się firmami, od których kupują produkty. Newslettery pozwalają zachować równowagę pomiędzy informacjami sprzedażowymi, a ciekawostkami dotyczącymi marki, dzięki którym dajemy sobie szansę na zbudowanie pozytywnego wizerunku.

Najważniejsze cechy dobrego newslettera

Na co należy zwrócić uwagę, aby przygotowany newsletter był ciekawy i skuteczny?

– komunikacja z klientem – postaraj się zainteresować czytelnika informacjami, które chcesz mu przekazać. Zadbaj o odpowiedni dobór newsów: pokaż interesujące artykuły z bloga, pochwal się sukcesami firmy, zachęć do udziału w ankiecie, podziel się informacjami, zaprezentuj nowy produkt. Pamiętaj jednak, aby struktura newslettera składała się w 90% z informacji i w 10% ze sprzedaży.

– atrakcyjna forma – newsletter to nie tylko ciekawe treści, ale i przyjazna dla oka forma prezentacji komunikatów. Aktualnie największą uwagę zwraca się na to, by mailing był przejrzysty i czytelny. Zaleca się zachowywać wolną przestrzeń pomiędzy grafikami i zadbać o to, aby treści były krótkie i zachęcające do kliknięcia w link przekierowujący na daną stronę. Niestety, nie każdy newsletter wygląda tak samo w różnych programach pocztowych, dlatego warto zadbać o tekst alternatywny dla obrazków, który pojawi się w przypadku niewłaściwego wyświetlania się grafik.

– regularność – utrzymywanie stałego kontaktu z klientami to jedna z najważniejszych cech, zwłaszcza, jeśli odbiorcy polubią nasze maile i będą ich wyczekiwać o danej porze. Częstość wysyłania mailingów zależy głównie od charakteru przedsiębiorstwa – najważniejsze jednak, by newslettery przychodziły w równych odstępach czasu, na przykład co tydzień lub co miesiąc.

Przygotowujesz newsletter? O tym musisz pamiętać!

– zgoda na przesyłanie informacji drogą mailową – jak uzyskać zgodę czytelników na dołączenie do subskrybcji? Zamieść na swojej stronie rubrykę, w której potencjalny klient będzie mógł wyrazić zgodę na otrzymywanie newslettera. Nie zapomnij umieścić informacji zgodnych z przepisami dotyczącymi RODO! Według statystyk, 71% czytelników, którzy zgodzili się na otrzymywanie informacji drogą mailową, na bieżąco się z nimi zapoznaje.

– dostosowanie do urządzeń mobilnych

W dobie smartfonów responsywność stron, aplikacji czy mailingów to jedna z najważniejszych zasad tworzenia treści przyjaznych użytkownikom. Aż 74% użytkowników smartfonów regularnie sprawdza na nich swoją skrzynkę e-mail, a 53% wszystkich wiadomości poczty elektronicznej są otwierane właśnie na telefonach. Jeśli nadal nie czujesz się przekonany do dostosowania swojego newslettera do urządzeń mobilnych, wiedz że to właśnie przez nie odbywa się ponad 25% transakcji online!

– personalizacja

Nikt nie lubi masowo wysyłanych, bezosobowych wiadomości – przez zarzucanie klientów informacjami, wielu z nich przestaje zwracać na nie uwagę. Czy wiesz, że spersonalizowane e-maile są 26% częściej otwierane, niż te, które nie są dostosowane do odbiorcy? Dzięki indywidualnemu podejściu do klienta nawiążesz trwałą, wartościową relację i sprawisz, że poczuje się wyróżniony. Korzystając z dynamicznie zmieniających się pól, możemy zwracać się do naszego subskrybenta po imieniu, natomiast dzieląc odbiorców na grupy (na przykład według miejsca zamieszkania lub płci), łatwiej nam będzie trafić w gust odbiorców, przygotowując wersje mailingu różniące się grafiką lub treścią.

– zniżki i rabaty dla subskrybentów – aby zachęcić odbiorców do otwierania naszych e-maili, warto raz na jakiś czas nagrodzić ich specjalnym kodem zniżkowym lub darmowym ebookiem. Jak wynika ze statystyk, aż 90% osób odbierających newslettery korzysta z otrzymywanych promocji. Pozwól poczuć się wyjątkowo swoim klientom!

– rezygnacja z subskrypcji – możliwość szybkiego anulowania subskrypcji bardzo często chroni nadawców przed oznaczeniem ich newsletterów jako SPAM. Liczba osób wypisujących się z naszej bazy przy każdej kampanii mailingowej to także ważny wskaźnik, dzięki któremu szybko możemy wywnioskować, czy wysyłane wiadomości były ciekawe i wartościowa dla czytelników.

Wykorzystaj Salesforce

Wśród licznych narzędzi do edycji i wysyłki newsletterów, warto zwrócić uwagę na możliwości, jakie dają nam zaawansowane systemy CRM. Platforma Salesforce oferuje dwa produkty, które umożliwią nam zarządzanie newsletterami:

  • Salesforce Pardot – stosunkowo łatwy w tworzeniu newsletterów, polecany przy kontaktach B2B,
  • Email Studio – bardziej zaawansowane narzędzie, któe jest częścią Salesforce Marketing Cloud – potężnego produktu dedykowanego marketingowi B2C.

Oba wymienione podukty Salesforce pozwalają na tworzenie automatycznych ścieżek marketingowych, dzięki którym możemy wysyłać do bazy subskrybentów wiadomości oraz kontrolować wskaźniki zliczające otwarcia newsletterra czy kliknięcia w dany link.

Automatyczne ścieżki marketingowe

Przygotowałeś już własną strategię marketingową? Skorzystaj z zaawansowanych możliwości, jakie dają narzędzia do automatyzacji zarządzania wiadomościami! Dzięki nim możesz po wysłaniu mailingu śledzić, które osoby kliknęły w dany link, a następnie dodać ich do grupy osób zainteresowanych danym produktem, co być może stanie się przydatną wiedzą przy następnych kampaniach. Możesz również taką informację przekazać do systemu Salesforce Sales Cloud, gdzie zostanie ona przekazana konkretnej osobie odpowiedzialnej za sprzedaż. Automatyzacja przebiega szybko, sprawnie i dokładnie – wszystko dzieje się samo, nie zapomnij tylko sprawdzać swoją skrzynkę i odpisywać na ewentualne pytania odbiorców.

Newsletter – automatyzacja ścieżki

Korzystając ze wspomnianych narzędzi Salesforce, możesz:

  • stworzyć swój newsletter na podstawie dostępnych szablonów, wybrać grupę odbiorców (w Email Studio w Pardot jest to dużo prostsze w ustawieniu),
  • przygotować responsywny mailing, który będzie wyglądał tak samo dobrze na komputerze, jak i urządzeniu mobilnym,
  • ustawić automatyczną wysyłkę,
  • śledzić statystyki i efektywność swoich kampanii.

Pamiętaj, że e-mail marketing nie kończy się na wysłaniu wiadomości do odbiorców. Bardzo ważne jest śledzenie wskaźników, dzięki którym dowiesz się ile osób otwiera e-maile, w które linki odbiorcy klikają najchętniej, czy czytelnicy pobierają dołączone pliki. To ogromna wskazówka, dzięki której będziesz mógł nieustannie ulepszać newslettery.

Niezbyt zainteresowanych czytelników przypisz do kolejnej grupy, którą możesz zachęcić do większej aktywności na przykład poprzez e-book czy zniżkę na szkolenie. Jeśli będziesz rejestrował zaangażowanie obecnych i potencjalnych klientów, działom handlowym dużo łatwiej będzie dostosować trafne oferty dla danej grupy.

Podsumowanie

Tworząc wartościowe, interesujące newslettery, budujemy pozytywny wizerunek naszej firmy i w nienachalny sposób informujemy klienta o nowościach i naszych usługach. Korzystanie z praktycznych narzędzi do tworzenia i wysyłki newsletterów udostępnianych przez Salesforce daje nam możliwość nawiązania trwałych relacji z klientami, co w bardzo krótkim czasie może pozytywnie przyczynić się do wzrostu sprzedaży w naszej firmie.

Artykuł opracowany we współpracy z www.craftware.pl 

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here