Big data - co powinniśmy o niej wiedzieć?

Wiedza jest podstawą do podejmowania decyzji – ten, mogłoby się wydawać, truizm znajduje zastosowanie w przypadku big daty. Jest to nowe pojęcie, które pojawiło się w słowniku ludzi zajmujących się mediami dopiero w XXI wieku i stało się podstawą do opisu rozwoju internetu. Jest także podstawą do wykorzystania tego, co przynosi do własnych korzyści. Znów okazało się, że wiedza daje przewagę. Przewagę niebagatelną…

Czym tak właściwie jest big data?

Big data to po prostu wielki zbiór danych. Charakteryzuje się on przede wszystkim złożonością. Jest zbyt trudy aby opanować go za pomocą pracy ludzkiej, dlatego do stworzenia big daty potrzebne są specjalne, bardzo skomplikowane algorytmy i oprogramowanie, które pozwala na mechaniczne przeprowadzenie procesu analizy i interpretacji danych (tj. do zdobycia wiedzy).

Historia, jakich wiele

W przeszłości została skonstruowana prosta definicja big daty. Po pierwsze, wyróżnikiem była duża ilość danych – jak sama nazwa wskazuje (słowo BIG).  W języku angielskim nazywano to volume. Drugą cechą była duża zmienność danych, ich niestałość, co z angielskiego określano jako velocity. Trzecia cecha, z angielska nazwana variety, odnosiła się do różnorodności tych danych. Tak skonstruowaną definicję nazwano 3V. Z czasem doprecyzowano ją tworząc nową, lepszą definicję 4V.

Dziś nie ma końca…

Dziś to rozwinięcie sławnej 4V jest używane, by określić czym jest big data. Model 4V powstał, gdy dołożono do niego jeszcze jedną zmienną, czyli value, co oznacza ocenę danych. Ocena danych może pomóc nam podjąć decyzję. W efekcie powstaje polskie 4W, a więc wykorzystanie, wnioskowanie, wzbogacenie oraz weryfikacja. Co zatem mamy zrobić z big datą? Najpierw wykorzystujemy własne zasoby danych. Następnie skupiamy się na wnioskowaniu, czyli stosowaniu umiejętności analitycznych – naszych oraz ekspertów. Kolejnym krokiem jest wzbogacanie własnych danych o zmienne zewnętrzne, a ostatni etap zamyka się na weryfikacji hipotez i wniosków. 

Wykorzystanie big daty w dzisiejszym świecie jest niezwykle ważne, zwłaszcza w obszarze marketingowym naszego przedsiębiorstwa. Korzystając z baz danych można w świadomy sposób przeanalizować najważniejsze zmienne, a potem wykorzystać je do własnych celów.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here